Sunday, February 17, 2013

Apa menarik di Shanghai?

Untuk tatapan semua pagi...tetiba rasa macam nak menulis pasal Shanghai!

Shanghai bandar gabungan moden & klasik. Terkenal sebagai tempat untuk shopping & makan! Wow! Dua-dua Yuni suka sangat especially part shopping tu..mmg best!

Shopping
Ada 11 shopping street di Shanghai! Wow! 11 tau..mmg banyak sgt. Ni kena standby duit banyak-banyak ni. Salah satunya Nanjing Road Pedestrian Walkway. Terkenal sbg 'No.1 Street in China'. Haa..kat sini bukan shj dpt tgk bangunan-bangunan yang dh lebih dari 100 tahun usianya malah ada lebih kurang 600 kedai yang menjual barangan-barangan berjenama & sourvenir shops serta pada malamnya sepanjang jalan dilimpahi kilauan lampu-lampu. Bestnya..!! X sabar nak tgk! Orang kata, kalo pegi China, tak sah kalo tak bawa balik sutera cina dan batu jade. Inilah masanya sbb di Shanghai, sutera cina mmg gred no.1. Ada orang kata boleh beli semurah RM14 sahaja sepasang! Wah! Mmg berbaloi-baloi borong habis! Lagi satu, kalo pg China mmg x sah kalo x bawak balik toys! Kat China, harga berkali-kali ganda murahnya..lebih-lebih lagi, semua toys pun 'Made in China'. Mustila murah & part yang paling best, boleh tawar-menawar lagi!

Naik cruise!
Tak sah kalo tak naik cruise! Huangpu River Cruise akan bawa kita mengelilingi bandar Shanghai dari satu tempat yang cukup tradisional & klasik ke bandar moden menerusi Huangpu River. Di situ juga, kita akan melalui Nanpu Bridge & Yangpu Bridge. Inilah masanya nak beraksi ala-ala filem Titanic tu..hehe..romantik sikit.

Sightseeing
Teruja Yuni bila tahu ada Bund Sightseeing Tunnel sepanjang 646.7 meter & ambil masa 2.5-5 minit melaluinya. Apa yang menarik ialah terowong tu transparent & ada show lampu mengikut alunan muzik. Haa..boleh bayang x macamana rupanya? ..mesti cantik, kan!

Makanan
Jangan risau, setiap tempat di China mmg banyak sangat restoran yang sajikan makanan halal. Yang paling Yuni suka di China ialah nasinya. Walla!! Tak guna cakap, mesti korang kena cuba makan nasi di China. Memang lembut & seakan pulut. Dimakan pula panas-panas dengan sambal. Wah! Mmg best sangat! Nak tahu best ke x? Kena la cuba sendiri. Sebut pasal nasi...terus perut berkeroncong..mmm...bestnyer!!

Hotel
Kalo pegi ngan pakej yang Yuni selalu pegi tu mmg 5-star hotelnya. Mmg best sgt sbb lengkap semuanya & bilik hotel pun mmg walla! Romantik habis! Sebab apa? Kalo hotel di China, biliknya mmg besar & selalunya bila pegi China, ternanti-nanti nak tgk bilik hotel yang bilik airnya ada cermin yang see-thru bilik tido. Hehe..faham x apa yang Yuni cuba explain ni.. Alaa.. Senang cakap, orang yang duk kat katil boleh nampak orang yang dalam bilik air sbb yang memisahkan diorang hanyalah cermin tapi of course ada bidai la..in case kalo malu..hehe.. Itu sebabnya orang kata best kalo yang pegi tu couple. Boleh bercengkerama di bawah lampu minyak tanah!..haha!!! Can't wait ye..tungguuu..!! View bilik hotel pula? Of course kalo dah 5-star mesti view yang the vast! View bandar ataupun sungai! Dan, yang paling Yuni tunggu-tunggu time breakfast tu..mesti nak balun semua yang ada. Bestnyer!!!!

Haa..itulah saja yang Yuni nak cerita betapa terujanya Yuni nak ke Shanghai pula kali ni. Especially nak pegi sebelum raya & 1st time pegi as a mommy, kan. Mesti banyak nak beli barang utk raya anak. Mmg keterujaan tu melampau..hehe..

Nak pegi skali ngan Yuni dan kawan-kawan? Jom la! Apa tunggu lagi? Berapa nak bayar? Simpan je la duit tu untuk shopping kat sana nanti. Kita pegi Shanghai FREE je! Apa yang free? Satu pakej lengkap termasuk flight, hotel, makan, minum, sightseeing & semua yang tercatit dalam itenary nanti. Kan jimat tu.. JOM ke Shanghai!







No comments:

Post a Comment